7 alimente și băuturi care cauzează îngălbenirea dinților

18 Aug 2015
7 alimente și băuturi care cauzează îngălbenirea dinților

7 alimente și băuturi care cauzează îngălbenirea dinților

Publicat în categoria: Sfaturi în stomatologie, Știați că..., Stomatologia estetică Publicat de: Clinica Stomatologică ArtDent București

Există două motive legate îngălbenirea treptată a dinților. Primul dintre ele se referă la alimentele și băuturile care pătează dinții datorită conținutului lor bogat în agenți coloranți (naturali sau artificiali), iar al doilea motiv se referă la acizii din anumite alimente și băuturi care erodează smalțul dentar. Băuturile carbogazoase, de exemplu, au un grad crescut de aciditate ceea ce conduce la distrugerea smalțului dentar.

De ce se îngălbenesc dinții?

Un smalț dentar sănătos este în mod natural alb. Odată cu trecerea timpului, smalțul devine mai subțire și transparent, lăsând să se vadă stratul interior al dintelui, dentina, care este de culoare gălbuie. Consumul de alimente și băuturi cu conținut ridicat de acizi sau obiceiurile vicioase (fumatul, scrâșnitul dinților, rosul unghiilor, utilizarea dinților pe post de unelte – pentru deschiderea sticlelor, spartul nucilor, ruperea sârmei cu dinții etc. ) contribuie la erodarea smalțului dentar. Cu cât stratul de smalț devine mai subțire și se erodează, cu atât dinții par mai galbeni. De asemenea, consumul de alimente și băuturi cu conținut ridicat de agenți coloranți (naturali sau artificiali) penetrează stratul poros al smalțul dentar determinând pătarea dinților.

Mai jos vă prezentăm câteva alimente și băuturi care pătează dinții și/sau erodează smalțul dentar.

Ceaiul negru este plin de taninuri care determină colorarea dinților. Dacă este consumat împreună cu alte alimente și băuturi care pătează dinții, aceste taninuri au tendința de a potența aderența altor compuși foarte colorați pe suprafața smalțului dentar.

Încercați să înlocuiți ceaiul negru cu ceai verde sau ceaiuri mai deschise la culoare.

Băuturile carbogazoase și băuturile energizante

Acidul fosforic și acidul citric din băuturile carbogazoase, alături de aciditatea dată de nivelul ridicat de zahăr contribuie la pătarea și degradarea smalțului dentar. Studii recente au arătat că băuturile energizante sau băturile pentru sportivi au niveluri ridicate de acizi care pot eroda smalțul dentar.

Produsele zaharoase

Dropsurile și dulciurile viu colorate determină îngălbenirea dinților atât datorită conținutului lor bogat în zaharuri și coloranți artificiali, cât și a timpul prelungit necesar mestecării lor. Cu cât sunt ținute mai mult în cavitatea orală cu atât afectează mai mult smalțul dentar, favorizând apariția cariilor dentare.

Vinul roșu

Vinul roșu este binecunoscut pentru faptul că pătează dinții, datorită conținutului ridicat de polifenoli și taninuri. Vinul alb, de asemenea, afectează smalțul dentar datorită taninurilor și acidității sale .

Curry și alte sosuri

Sosurile intens colorate, precum curry, chilli și sosul de tomate pot adera la smalțul dentar, așadar nu este indicat să rămână mult timp pe dinți.

Dacă optați pentru un starter format din salata verde sau legume fierte, cum ar fi broccoli sau conopidă faceți o alegere bună, deoarece s-a demonstrat că acestea formează un strat protector pe smaltul dinților, contribuind astfel la prevenirea pătării dinților.

Condimente

Condimente precum sosul de soia și oțetul balsamic au un potențial ridicat de pătare a dinților.

Fructe și legume viu colorate

Deși sunt foarte sănătoase, anumite fructe – fructele de pădure (ex: afine, mure, coacăze negre) și legume (ex: sfecla roșie) au un conținut bogat in polifenoli. Acești polifenoli sunt foarte benefici pentru sănătatea corpului dumneavoastră, dar nu la fel de mult și pentru dinți.

Pentru a nu evita alimentele importante într-o dietă sănătoasă, puteți citi mai jos despre modalitățile prin care puteți reduce potențialul acestor alimente și băuturi de pătare a dinților.

Cum prevenim îngălbenirea dinților?

Ați putea fi tentați ca imediat după consumul de alimente și băuturi care vă pot afecta smalțul dentar, să vă grăbiți spre periuța de dinți. Aceasta ar fi o greșeala.

După ce consumați aceste alimente și băuturi, smalțul dentar devine mai moale pentru cel puțin 30 de minute. Periajul dinților în acest interval v-ar putea afecta mai mult dinții, întrucât va îndepărta smalțul slăbit. Este indicat ca periajul dinților să se facă, cu o periuță cu peri moi, la cel puțin o oră după ce ați mâncat, pentru a-i acorda timp smalțului să redevină tare.

O modalitate mai rapidă de a îndepărta acizii care atacă suprafața smalțului dentar sau a coloranților (artificiali sau naturali) care vă pătează dinții este de a clăti cavitatea orală cu apă, imediat dupa masă. Apa îndepărtează acizii și agenții de colorare rămași pe suprafața smalțului dentar.

De asemenea, puteți consuma sucurile folosind un pai, pentru a evita ca acestea să vină în contact direct cu dinții pentru un timp mai indelungat.

Albirea dinților

Tot mai mulți sunt cei care apelează la diverse metode de albire a dinților pentru a dobândi zâmbetul mult visat. Dacă deja aveți dinții îngălbeniți, metodele profesionale de albire a dinților reprezintă cea mai rapidă cale pentru a trata problema zâmbetului dumneavostră. În funcție de starea în care se află dinții dumneavoastră, pot fi necesare mai multe vizite la medicul stomatolog.

Concluzie

Scopul acestui articol nu este acela de a vă sugera să renunțați la alimentele și băuturile despre care am vorbit (deși renunțarea la anumite băuturi carbogazoase sau produse zaharoase v-ar ajuta întregul organism), ci de a vă prezenta câteva cauze ale îngălbenirii dinților de-a lungul timpului și de a vă oferi sugestii referitoare la ceea ce puteți face după ce ați consumat aceste alimente sau băuturi.

Informațiile conținute în acest articol au scop informațional/educațional general și nu oferă sfaturi medicale individuale. Acest material nu trebuie să înlocuiască sfatul medical profesionist și nu este un substitut pentru diagnostic sau tratament. Nu ignorați sfatul medical profesionist în luarea oricărei decizii ce privește sănătatea dumneavoastră. Dacă aveți o problemă medicală specifică trebuie să consultați un medic specialist. Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,